Často kladené otázky


Na tomto místě najdete odpovědi na časté otázky z oblasti přístupu k bezpečnosti na Univerzitě Karlově. Informace o tom, jak se zachovat v krizové situaci, najdete v sekci Co dělat, když... Seznam otázek bude průběžně doplňován podle potřeby.


Probíhají školení v bezpečnosti pro studující, pedagogy či zaměstnance univerzity?

Bezpečnostní odbor (BO) pořádá školení pro studenty, pedagogy, administrativní pracovníky i vedení jednotlivých fakult a součástí Univerzity Karlovy. Aktuální termíny je možné najít na vzdělávacím portálu univerzity.


BO školí a metodicky vede i bezpečnostní koordinátory z jednotlivých fakult UK.


V průběhu roku také probíhají nácviky konkrétních situací přímo na fakultách a součástech Univerzity Karlovy.

Jaká opatření přijala Univerzita Karlova po 21. prosinci 2023?

Univerzita v lednu 2024 schválila bezpečnostní plán na roky 2024 a 2025, konzultovaný s odborníky z řad policie a dalších složek IZS, s Ministerstvem vnitra ČR, psychology a dalšími poradci z Česka i ze zahraničí. Nově zpracovala také tzv. plán krizové připravenosti, který stanovuje konkrétní postupy pro krizové situace včetně aktivního střelce, ale také například různých přírodních katastrof. Tento plán přejímají jednotlivé fakulty a součásti UK a s podporou Bezpečnostního odboru UK ho přizpůsobují konkrétním okolnostem.


Velká část z opatření se zaměřuje na posilování managementu bezpečnosti, například na vytvoření komunikačních vazeb mezi fakultami UK a Bezpečnostním odborem UK a sdílení zkušeností s řešením různých událostí mezi bezpečnostními koordinátory jednotlivých fakult a součástí UK.

Proč UK nepřistoupila k plošné instalaci turniketů a bezpečnostních rámů?

V budovách, které to umožňují, turnikety používáme. Univerzita Karlova má ale mnoho různých objektů, technologická řešení proto vždy přizpůsobujeme podmínkám a možnostem jednotlivých budov.


Na základě expertních stanovisek, včetně postoje ministerstva vnitra, jsme nepřistoupili k plošné instalaci turniketů a bezpečnostních rámů, neboť jsou to opatření nevhodná pro režim, finanční možnosti i personální a bezpečnostní specifika univerzity.

V jakých situacích se používá systém KISS? Jak rychle přijde zpráva, že se něco děje?

KISS – Krizový informační a svolávací systém – je podpůrný nástroj, určený primárně k šíření varování při akutním ohrožení, při kterém by se lidé v budově buď měli skrýt nebo měli být evakuováni. Na základě zkušeností, které BO získává při řešení různých událostí, a zpětné vazby od bezpečnostních koordinátorů, univerzita postupně přistupuje k využívání systému KISS i v některých méně akutních případech, pro rychlé zklidnění situace.


Je nutné zdůraznit, že z technologických důvodů může mít KISS při rozeslání velkého množství zpráv časovou prodlevu. Při akutní fázi nebezpečných incidentů je proto zásadní komunitní sdílení varování osob na místě.


Více o systému KISS






Poslední změna: 14. únor 2025 10:58 
Máte dotaz ?
Kontakty

Sídlo, fakturační a korespondenční adresa:

Univerzita Karlova

Bezpečnostní odbor

Ovocný trh 560/5

Praha 1, 116 36

Česká republika


Adresa pracoviště:

Voršilská 144/1

Praha 1, 110 00


Telefon: +420 771 275 564

E-mail: 



Jak k nám